Jak zrobić przegląd benefitów pracowniczych? I dlaczego warto?

trzy kobiety i mężczyzna nachylone nad komputerem

Jeśli pracujesz w dziale HR lub jesteś właścicielem firmy, wiesz na pewno, że najlepszy benefit to ten, który odpowiada na potrzeby Twoich pracowników. Problem w tym, że potrzeby się zmieniają, a pierwotnie wprowadzone i świetnie działające rozwiązania po jakimś czasie mogą okazać się przepalaniem budżetu. Jak to zmienić? Pomyśl o regularnym przeglądzie świadczeń. Dajesz sobie wtedy szansę na zoptymalizowanie oferty. Tym bardziej jesienią, kiedy w organizacjach zaczyna się planowanie budżetu na kolejny rok. Jak zrobić efektywny przegląd benefitów i jakie korzyści z niego wynikają? Sprawdźmy!

Czym jest przegląd benefitów?

Przegląd benefitów to kompleksowa analiza oferowanych przez firmę świadczeń pozapłacowych. Kryteria, które warto przyjąć, to:

  • efektywność (np. jaki procent pracowników firmy korzysta z benefitu i jak często to robi); 
  • atrakcyjność dla zatrudnionych (na podstawie ich subiektywnej oceny);
  • zgodność z celami biznesowymi organizacji. 

 

Sam przegląd może wyglądać następująco:

 

1. Inwentaryzacja aktualnie oferowanych benefitów.

2. Analiza wykorzystania poszczególnych świadczeń.

3. Badanie satysfakcji i preferencji pracowników.

4. Porównanie z konkurencją (opcjonalnie!).

5. Ocena kosztów i zwrotu z inwestycji.

6. Identyfikacja obszarów do optymalizacji.

 

Punkt 4 jest opcjonalny, bo choć warto wiedzieć, co oferuje konkurencja, to jej oferta może być nieadekwatna w zestawieniu z potrzebami pracowników w Twojej firmie. Dlatego tę wiedzę warto potraktować czysto informacyjnie.

 

Po co się robi przegląd benefitów pracowniczych?

Regularne przeprowadzanie przeglądu benefitów ma wiele zalet, ale na czoło wysuwa się biznesowo najistotniejsza: optymalizacja kosztowa. Dzięki wiedzy na temat tego, czy benefity pracownicze spełniają swoje zadanie, możesz ocenić wskaźnik zwrotu inwestycji (ROI). 

A tym zadaniem jest, najkrócej mówiąc, zmniejszenie rotacji i wzrost retencji poprzez uzyskanie lepszej satysfakcji pracowników. Dodatkowy pożądany efekt uboczny to postrzeganie firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, czyli dobry employer branding.

Sprawdź także: Rotacja pracowników – dlaczego jest niekorzystna dla firmy? Jak zapobiegać rotacji?

 

Trendy w benefitach pracowniczych

Wiemy już, że potrzeby pracowników się zmieniają. Mimo to możemy zauważyć pewne trendy. Te pomogą Ci zorientować się w tym, czego może chcieć Twój zespół lub co możesz mu zaproponować. 

1. Wellbeing – troska o dobrostan nie schodzi z piedestału pracowniczych potrzeb. Holistyczne podejście do kwestii zdrowia (psychicznego i fizycznego) to kwestia, w której można pokusić się o generalizację i uznać, że wszystkim się to przyda. Jednak łatwo wpaść tu w pułapkę. Wytłumaczmy na przykładzie: karta lunchowa, która pozwoli wspomóc kwestie zdrowego odżywiania, jest możliwa do wykorzystania dla wszystkich (ponieważ pracownicy zrealizują ją w punktach gastronomicznych i sklepach spożywczych). Z kolei prywatna opieka zdrowotna będzie dostępna tylko w miejscach, w których znajdują się placówki dostawcy. Wprowadzając benefit, dbaj o jego dostępność dla jak największej liczby osób.

2. Elastyczność i personalizacja – wielu pracowników oczekuje możliwości dostosowania benefitów do swoich potrzeb. Dla nich dobrą opcją może okazać się np. przedpłacona karta podarunkowa.

3. Work-life balance – benefity pozapłacowe wspierające work-life balance mogą, ale nie muszą wiązać się z kosztami. Które najczęściej znajdziemy na rynku? Przykłady takich benefitów pozapłacowych to elastyczny czas pracy czy możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej.

4. Rozwój i edukacja – według publikacji LinkedIn Developing Employees and Improving Performance 94% pracowników zostałoby dłużej w firmie, która inwestuje w ich rozwój.

5. Benefity wspierające zrównoważony rozwój i kwestie środowiskowe – to stosunkowo młody trend, który zaczął rosnąć w siłę wraz z wejściem na rynek pracy tzw. pokolenia Z. To szczególnie dla nich świadomość środowiskowa jest w pracy bardzo ważna. 

Badania przeprowadzone przez Edenred w 2023 roku wskazują, że 92% respondentów uważa dofinansowane posiłki za ważny czynnik przy wyborze pracodawcy. Choć wprowadzanie benefitów żywieniowych nie jest trendem samym w sobie, warto wziąć je pod uwagę, ponieważ wspierają kwestię wellbeingu i work-life balance, a dodatkowo wzmacniają siłę nabywczą pracownika.

 

Dlaczego warto mieć dobrą ofertę benefitową?

Kiedy pracownik ma przed sobą dwie podobnie płatne propozycje pracy, wybierze tę, która ma lepsze benefity. W 2021 został opublikowany raport Benefity pracownicze w Polsce, według którego aż 79% pracowników uważa ofertę świadczeń za istotny czynnik przy wyborze pracodawcy.

Ponadto, jeśli benefity są przydatne (czyli sprawiają, że jakiś element życia pracownika jest łatwiejszy) wiążą go z firmą na dłużej. Jednak aby tak było, benefit musi być skuteczny. Czy jest? Nie dowiesz się, jeśli nie sprawdzisz.

Warto podkreślić, że niska rotacja, wysoka retencja i dobry employer branding generują oszczędności. Dzięki temu, że firmie łatwiej przychodzi pozyskiwanie talentów i nie traci tych pracowników, którzy już są w jej szeregach. Zmniejsza to koszty rekrutacji, onboardingu oraz skraca czas, przez który nowi pracownicy nie osiągają pełnej efektywności. Choć często nie bierzemy tego pod uwagę przy określaniu ROI z programów benefitowych, warto wziąć pod uwagę i te wskaźniki – wynik może być zaskakujący.

I jeszcze w kwestii kosztów – opodatkowanie i rozliczanie świadczeń pozapłacowych może przynieść miłe niespodzianki. Na przykład benefity żywieniowe są zwolnione z podatku do kwoty 450 zł na pracownika miesięcznie. Dzięki temu wspierają domowy budżet pracownika lepiej niż podwyżka w takiej samej kwocie.

 

Po co Ci przegląd benefitów? Podsumowanie

W 2024 roku stoimy u progu wprowadzenia zmian dotyczących transparentności wynagrodzeń. Ta może sprawić, że waga benefitów, postrzeganych przez pryzmat koncepcji total rewards, wzrośnie. Aby świadczenia skutecznie wzmacniały firmowy system wynagrodzeń, do tej kwestii należy podejść strategicznie.

A strategia powinna zakładać właśnie regularne badania potrzeb pracowników. Choć wymaga to nieco wysiłku, to jeden z elementów, na którym zbudujesz wizerunek pracodawcy dbającego o swoich ludzi. Jesień to idealny moment na przeprowadzenie kompleksowej analizy i zaplanowanie zmian na nadchodzący rok. Nie ma na co czekać!

Oceń artykuł:
Średnia ocen: 0
Opinii: 0