Ocena pracownicza: czym jest, znaczenie, jak się przygotować?

ocena pracownika

Choć hasło „ocena” budzi zwykle mało pozytywne skojarzenia, to proces oceny pracowniczej jest jednym z najbardziej rozwijających działań w firmie – i to dla niej samej i każdej z zatrudnionych osób. Jakie kryteria oceny pracowniczej przyjąć, jakie są przykłady opisowej oceny pracownika i co trzeba wiedzieć, aby ewaluacja była drogą w stronę postępu i motywacji, a nie na odwrót? Opowiemy w tym artykule.

 

Ocena pracownicza: czym jest?

Ocena pracownicza to proces systematycznego badania i oceny efektywności, kompetencji oraz zachowań pracownika na danym stanowisku. To jeden z najważniejszych instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi, który wspiera w identyfikacji mocnych stron i obszarów do rozwoju. 

Tyle z definicji.

Prawidłowo przeprowadzony proces rozpoznasz po tym, że zespół jest zmotywowany i wie, co i jak należy zrobić, aby jego efektywność wzrosła.

Główne cele procesu oceny pracownika to:

  • określenie poziomu realizacji celów zawodowych – czyli sprawdzenie, czy pracownik realizuje założenia stanowiska oraz firmowe KPI,
  • identyfikacja kompetencji wymagających dalszego rozwoju – wskazanie, jakie umiejętności wymagają inwestycji czasowych (i szkoleniowych),
  • motywowanie pracowników poprzez informację zwrotną – docenienie osiągnięć i wskazanie sposobów na poprawę wyników,
  • potwierdzenie, że osiągnięcia pracownika uprawniają go awansu, premii lub podwyżki,
  • usprawnienie komunikacji w firmie – ocena pracownicza to szansa na przeprowadzenie otwartych rozmów na temat wymagań i oczekiwań. Nie tylko tych kierowanych ze strony organizacji do pracownika, ale i na odwrót. 
  •  

Ocena pracownika: jak może się odbywać?

Proces oceny pracownika może przebiegać na różne sposoby, w zależności od polityki firmy i jej celów. Najpopularniejsze metody oceny przedstawiamy poniżej.

  • Ocena roczna pracowników – to kompleksowe podsumowanie pracy w ciągu roku. Przełożony analizuje wyniki, osiągnięcia oraz wyzwania, z jakimi mierzył się zatrudniony. Spotkanie często kończy się ustaleniem nowych celów i obszarów do rozwoju. Przy tym modelu warto wprowadzić częstsze sesje feedbackowe lub model OKR (objective and key results), co pozwoli szybciej dostrzec obszary wymagające korekty.
  • Ocena okresowa pracownika – realizowana np. co kwartał lub pół roku. Dzięki temu firma może dynamiczniej reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz potrzeby zespołu.
  • Ocena 360 stopni – uwzględnia nie tylko opinię przełożonych, ale także współpracowników, podwładnych, a nawet klientów. Daje szeroki obraz kompetencji i postawy pracownika. 

Podobnymi modelami, uwzględniającymi mniejszą liczbę ewaluatorów są oceny 280, 180 i 90 stopni.

  • Ocena opisowa pracownika – to szczegółowy raport na temat pracy zatrudnionego, jego umiejętności i kompetencji miękkich. 
  • Arkusz oceny pracownika – formalne narzędzie, które ułatwia przeprowadzanie oceny w sposób usystematyzowany i wykluczający subiektywność i prywatne sympatie (lub ich brak). Dokument zawiera pytania i kryteria oceny, pozwalając na systematyczną analizę postępów.
  •  

Czego się spodziewać na spotkaniu ewaluacyjnym?

Spotkanie ewaluacyjne to ważny moment oceny pracowniczej. Zazwyczaj następuje na ostatnim etapie, po zebraniu informacji od przełożonego, współpracowników i samego ocenianego (jeśli dany model oceny uwzględnia wszystkich wymienionych ewaluatorów). Przebieg spotkania zależy od polityki organizacji, ale zazwyczaj obejmuje:

  • analizę realizacji celów zawodowych,
  • omówienie jakości wykonanej pracy, 
  • wyznaczenie celów na kolejny okres,
  • wspólne stworzenie strategii rozwoju zawodowego.

Warto, aby także pracownik był przygotowany na rozmowę o swoich osiągnięciach i ewentualnych trudnościach, jakie napotkał w pracy.

 

Kryteria oceny pracowniczej

Przy ocenie pracownika bierze się pod uwagę różne kryteria, dostosowane do charakteru pracy oraz celów firmy. Jednym z najważniejszych jest poziom i jakość zrealizowania firmowych celów, czyli KPI. 

Kolejnym kryterium jest poziom wiedzy branżowej oraz zdolność stosowania jej w praktyce, a co za tym idzie – zaangażowanie i inicjatywa. To, czy pracownik podejmuje się dodatkowych wyzwań, czy działa proaktywnie, może pozytywnie (lub negatywnie) wpłynąć na jego ewaluację.

Warto wziąć pod lupę także kompetencje miękkie, a jeśli rozmawiamy o managerach – także liderskie. Jednak aby ocenić poziom umiejętności komunikacyjnych, jakość współpracy i gotowość do dzielenia się wiedzą potrzebny będzie wkład zespołu ocenianego.

Kryteria oceny powinny być dobrze przemyślane. Dopiero to jest gwarantem rzetelnej oceny pracy zespołów, adekwatnej do potrzeb i celów firmy.

 

Opisowa ocena pracownika: przykłady opisów

Przykładowe opisowe oceny pracownika mogą wyglądać następująco:

 

Opinia pozytywna ocena pracownika

Jan Kowalski wykazuje się wysokim poziomem zaangażowania w wykonywane zadania. Doskonale współpracuje z zespołem, wykazuje inicjatywę i skutecznie rozwiązuje problemy. Jego wyniki pracy są na bardzo dobrym poziomie, a sumienność i terminowość sprawiają, że jest cennym członkiem naszej organizacji.

 

Opinia z obszarami do poprawy

Anna Nowak jest pracownikiem sumiennym, który dobrze realizuje powierzone jej zadania. Powinna jednak bardziej skupić się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych oraz efektywniejszej organizacji czasu pracy. Z dodatkowym wsparciem i szkoleniem może osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

 

Ocena roczna pracownika – mocne strony

Adam Wiśniewski w ciągu ostatniego roku udowodnił swoje umiejętności przywódcze i strategiczne myślenie. Jest osobą, która inspiruje współpracowników, potrafi efektywnie zarządzać projektami oraz skutecznie rozwiązywać trudne sytuacje.

Regularne i rzetelne przeprowadzanie ocen pracowniczych wspiera w budowie zmotywowanych zespołów. Pracownikom z kolei pozwala dopasować ścieżkę zawodową do ich kompetencji oraz aspiracji.

Krótko mówiąc: warto ją przeprowadzać.

 

 

Oceń artykuł:
Średnia ocen: 0
Opinii: 0