Pandemia koronawirusa zmieniła zawodową rzeczywistość wielu osób. W tej nietypowej sytuacji zadaniem pracodawców jest jak najlepsze zatroszczenie się o podwładnych i zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa oraz stabilizacji. Wymaga to pewnych zmian dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi. Transformacji muszą zostać poddane m.in. benefity pracownicze, które powinny odpowiadać nowemu trybowi życia.
Jakie znaczenie mają benefity dla pracowników w czasach koronawirusa?
Przed wybuchem pandemii benefity pozapłacowe stanowiły prężnie rozwijającą się gałąź biznesu. Tylko w roku 2018 pracodawcy wydali na nie ponad 12.7 mld zł, co przekładało się średnio na 3,5- 7,3 świadczenia / pracownika firmy, wynika z badania ARC Rynek i Opinia. W roku 2019 otrzymywało je aż 82% zatrudnionych. Zmienia się ich wysokość, ale również rola – od wsparcia motywacyjnego – po wsparcie w trudnych czasach.
Benefity pracownicze mają wyjątkowo duże znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. pandemia. Pojawienie się koronawirusa wywołało niepewność na rynku pracy i stało się źródłem stresu u wielu pracowników. W takiej sytuacji niezbędne jest odpowiednie wsparcie ze strony pracodawców, którego celem jest poprawa samopoczucia podwładnych i zadbanie o ich komfort, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach. Dzięki poczuciu bezpieczeństwa i opiece pracownicy pozostaną lojalni wobec organizacji i dalej będą angażować się w swoją pracę.
Dlatego też tak ważne jest, aby nadal oferować benefity dla pracowników firmy. Trzeba przy tym pamiętać, że konieczność zdalnego wykonywania obowiązków i przestawienia się na inny tryb życia zmieniło hierarchię potrzeb podwładnych. Na pierwszy plan wysunęły się podstawowe z nich, związane z jedzeniem, mieszkaniem czy przemieszczaniem się. Atrakcyjne benefity dla pracowników, które cieszyły się dużą popularnością, jak karty sportowe, stacjonarne lekcje języków obcych czy dostęp do owoców w biurze straciły na znaczeniu, ponieważ przestały być możliwe do zrealizowania. Istotne więc, aby dostosować świadczenia do pandemicznej rzeczywistości.
Benefity pracownicze – co zmieniło się w dobie pandemii?
Podczas pandemii firmy decydują się na zmniejszenie liczby dodatkowych świadczeń średnio o jeden bonus, wynika z badania Rynek pracy na ¾ mocy, Grant Thornton. Benefity dla pracowników analizowane są również pod kątem ich użyteczności. Nie postrzega się ich już jako dobro luksusowe, które stanowi jedynie miły prezent dla zatrudnionych. W obecnej sytuacji stały się one istotnym elementem wsparcia w przystosowaniu się do tzw. nowej normalności. Pracodawcy odchodzą więc od popularnych abonamentów sportowo-kulturalnych, z których pracownicy i tak nie mogą w pełni skorzystać, co przynosi straty w budżecie firmy. Zamiast tego skupiają się na benefitach pracowniczych, które dają realne szanse na zadbanie o zatrudnionych. Wyjątkowo istotne staje się ich wsparcie w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. Dobrym rozwiązaniem jest więc np. dofinansowywanie przejazdów taksówkami, które chronią przed nadmiernym kontaktem z ludźmi w transporcie miejskim, czy zapewnienie zdrowego odżywiania poprzez wręczanie podwładnym kart lunchowych.
Jakie benefity w firmach sprawdzą się obecnie najlepiej?
Zastanawiając się, jakie benefity dla pracowników zaproponować w dobie pandemii, warto przeanalizować ich aktualne potrzeby. W czasach koronawirusa bardziej niż dotychczas liczy się troska o zdrowie. Zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych sprzyja jego zaniedbaniu – wiele osób zapomina o regularnym odżywianiu i zbilansowanej diecie, co źle wpływa nie tylko na ich odporność, lecz także efektywność i kondycję psychiczną. To z kolei odbija się negatywnie na funkcjonowaniu całej firmy. W związku z tym warto zaproponować im żywieniowe benefity pracownicze, np. kartę lunchową od Edenred. Jest ona niezwykle funkcjonalna, a przy tym wygodna i bezpieczna w użyciu, ponieważ pozwala na cyfrowe płatności zbliżeniowe oraz daje możliwość zamówienia posiłków przez internet. Korzystanie z takich rozwiązań jest rekomendowane w dobie koronawirusa oraz dobrze wpisuje się w zyskujący coraz większą popularność trend pracy z domu i korzystania z narzędzi online.
Karta lunchowa od Edenred jest certyfikowana przez Wellbeing Institute. Ten benefit dla pracowników doskonale podnosi zadowolenie i motywację podwładnych, a także pozytywnie wpływa na ich samopoczucie. To niezwykle istotne, ponieważ w czasach niepewności, problemów finansowych i izolacji zapewnienie pracownikom komfortu oraz zaspokojenie ich podstawowych potrzeb stanowi nadrzędną wartość.
Benefity dla pracowników a ZUS
Karty żywieniowe to bez wątpienia ciekawy benefit dla pracowników. Nie tylko pozwalają zadbać o motywację oraz fizyczne i psychiczne zdrowie podwładnych, lecz także są opłacalne pod względem finansowym. Otrzymanie takiego dodatku wpływa pozytywnie na budżet pracowników, którzy mają szansę zaoszczędzić na wydatkach na jedzenie, co może im zrekompensować ewentualną redukcję wynagrodzenia. Jeśli chodzi o pracodawców, tego typu benefity pracownicze są zwolnione ze składek ZUS do 190 zł miesięcznie. Dzięki temu firma zyskuje oszczędności w wysokości 462 zł rocznie na każdego podwładnego.