Motywacja i lojalność w biznesie w czasach COVID i post-COVID

Motywacja i lojalność w biznesie w czasach COVID i post-COVID

Pandemia koronawirusa wymusiła szereg zmian w wielu branżach i dziedzinach gospodarki. Znacząco wpłynęła na rynek pracy i relacje w biznesie, nie tylko na linii pracodawca – pracownik, ale też firma – kontrahent. Jednak tę nową rzeczywistość, w której funkcjonujemy już od ponad roku, warto rozpatrywać nie tylko w kategorii kryzysu, nieoczekiwanych zmian czy konieczności dostosowania procedur, ale też jako szansę. To dobry moment na analizę sytuacji biznesowej, zastanowienie się nad tym, co działa, a co należałoby ulepszyć lub wyeliminować, by wyjść z tej sytuacji obronną ręką. Można poszukać nowych rozwiązań, wdrożyć narzędzia, które pomogą zoptymalizować koszty i zredukować straty finansowe, spojrzeć inaczej na naszych dotychczasowych partnerów biznesowych i klientów.

 

Handlowiec zaufanym doradcą i partnerem klienta

 

Wpływ utrzymujących się obostrzeń i zaleceń, np. w kwestii utrzymywania dystansu społecznego czy pracy zdalnej widać również w relacjach pomiędzy pracownikami działów sprzedaży a zewnętrznymi partnerami. Liczba wizyt handlowych czy kontaktów z klientami spadła niemal do zera – zdalna sprzedaż stała się koniecznością. Handlowcy, których praca zawsze wiązała się z bezpośrednim kontaktem z klientem w terenie musieli wypracować nowe, skuteczne procedury, nauczyć się innego sposobu zarządzania czasem i energią. Zmiany te sprawiły, że rola handlowca nabrała szczególnego znaczenia. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, stał się on zaufanym doradcą i partnerem klienta – służy radą, pomocą i wsparciem. Dzięki swojemu doświadczeniu i znajomości biznesu klienta, jest w stanie współtworzyć z nim scenariusze wyjścia z kryzysu i zaproponować rozwiązania szyte na miarę bieżących potrzeb. Potrzebuje jednak do tego konkretnych narzędzi. Jakich?

Obecnie, łącząc zalety elektronicznej nagrody z nowoczesną platformą lojalnościową, mamy możliwość natychmiastowej komunikacji ze wszystkimi uczestnikami programów. Wykorzystując zalety aplikacji mobilnych, np. wiadomości push, firmy mogą nie tylko być w stałym kontakcie ze swoimi klientami, ale także stać się ich bliskim partnerem. Ten nowoczesny kanał komunikacji z kontrahentem umożliwia bieżące informowanie go o zmianach na rynku, konsekwencjach tych zmian w odniesienie do jego biznesu czy nowościach w ofercie firmy.

 

Digitalizacja i automatyzacja programów lojalnościowych

 

Co więcej, globalne dane pokazują, że czasy COVID i post-COVID to dobry moment na wdrożenie zdigitalizowanych rozwiązań lojalnościowych, napędzających sprzedaż, takich jak karta premiowa, e-voucher czy platforma lojalnościowa. W porównaniu do bonów czy nagród rzeczowych, to nowoczesne, bezpieczne narzędzie, pozwalające uczestnikom programu na indywidualne zarządzanie skalą korzyści. Ponad 91% firm, korzystających dotychczas z programów wsparcia sprzedaży, adresowało je do sektora B2B. Od lojalności i partnerskich relacji z klientem zależy bowiem sukces sprzedaży, a tym samym całego biznesu. Programy lojalnościowe nie tylko wspierają utrzymanie lojalności wśród klientów, ale także pomagają zoptymalizować koszty firmy. Warunkiem jest ich prawidłowe wdrożenie, a sam mechanizm powinien bazować na prostych zasadach oraz atrakcyjnych nagrodach. W ostatnich latach ponad 65% firm korzystało z programów lojalnościowych jako narzędzia, które efektywnie zwiększa wolumen sprzedaży produktów. Aż 83% liderów sprzedaży, dzięki wdrożeniu takich programów przekroczyło zakładane plany sprzedażowe o 20%. Co więcej – co drugi z programów oparty był na kartach premiowych.

 

Cyfrowe nagrody

 

Cyfrowa forma nagród nie dość, że jest bezpieczna, to także charakteryzuje się największą elastycznością w wyborze gratyfikacji, szybkością realizacji oraz niskim kosztem w porównaniu do nagród fizycznych. Programy partnerskie i lojalnościowe zyskują na popularności, ponieważ przynoszą firmom wiele wymiernych korzyści. Z badania przeprowadzonego przez ICAN Institute na zlecenie Edenred wynika, że 97% ankietowanych widzi w nich szansę na zwiększenie sprzedaży. 84% badanych wskazuje natomiast, że takie rozwiązania stanowią doskonałe narzędzie motywacyjne dla klientów. Dobry program lojalnościowy pomaga bowiem w tworzeniu długoterminowych relacji opartych o nowe kanały komunikacji. Oprócz tego doskonale poprawia wizerunek przedsiębiorstwa i przyciąga do niego nowych klientów.

Oceń artykuł:
Średnia ocen: 0
Opinii: 1