Zdrowa motywacja z kartą żywieniową w Twojej firmie.
Zadbaj o Well being i zarządzanie energią pracowników, dzięki jedynej na polskim rynku karcie lunch (żywieniowej) z Certyfikatem Well-being Institute.

Pracownicy, którzy wynoszą pozytywne doświadczenia ze współpracy z daną firmą, stają się jej najlepszymi ambasadorami. Bardzo istotne jest więc zadbanie o obszar zwany employee experience. Właściwe zarządzanie kadrami w myśl tej idei pozwala nie tylko na zatrzymanie wykwalifikowanych specjalistów w firmie, lecz także na przyciągnięcie do niej nowych fachowców.
Employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Tłumaczenie tego terminu dobrze oddaje jego charakter. Pojęcie to rozumiane jest jako suma doświadczeń i wrażeń danego podwładnego, zdobytych podczas pracy w przedsiębiorstwie. Wynikają one z wielu sytuacji powiązanych z funkcjonowaniem firmy. Employee experience obejmuje więc wszystkie doświadczenia związane m.in. z procesem rekrutacji, kontaktami z przełożonymi i współpracownikami, rozwojem w organizacji czy wreszcie odejściem z firmy. To, jakie wrażenia zdobył podwładny na poszczególnych etapach, przekłada się na jego opinię o pracodawcy.
Employee experience management oznacza zarządzanie doświadczeniami pracowników. Tego typu działania skupiają się na budowaniu pozytywnych wrażeń wśród zatrudnionych osób. Cały proces ma charakter długoterminowy i wymaga przyjęcia odpowiedniej strategii. Należy przy tym pamiętać, że zintegrowane podejście do kreowania dobrego employee experience powinno opierać się na trzech filarach. Są one następujące:
Kultura organizacyjna – wartości, misja i wizja, którą reprezentuje dana organizacja, a także takie elementy jak m.in. styl komunikacji i zarządzania obowiązujący w firmie, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa oraz jego hierarchia i wszelkie procesy, które w nim zachodzą.
Otoczenie – środowisko pracy, czyli elementy składające się na warunki, w których pracują podwładni (m.in. wygląd biura, obowiązujący system czasu pracy, kwestie związane z demografią zatrudnienia w organizacji, dostęp do udogodnień i benefitów pozapłacowych).
Nowe technologie – nowoczesne rozwiązania technologiczne, do których mają dostęp pracownicy (m.in. urządzenia, takie jak komputer, samochód lub telefon, możliwość pracy zdalnej, korzystanie z Intranetu, firmowych komunikatorów, aplikacji, e-learningu itp.).
Skuteczny employee experience management musi koncentrować się na zapewnianiu pozytywnych doświadczeń w każdym z tych obszarów. Proces ten wymaga postawienia na pierwszym miejscu pracowników oraz próby zrozumienia ich rzeczywistych potrzeb.
Zadbanie o pozytywny employee experience w obliczu pandemii koronawirusa jest nie lada wyzwaniem. Sytuacja kryzysowa wymaga od firm podjęcia odpowiednich kroków, których celem jest utrzymanie zespołu nawet w niesprzyjających okolicznościach. Strategie działania organizacji powinny skupić się w tym przypadku na trzech głównych elementach. Są nimi:
cel – integracja dobra pracowników połączona z zakorzenianiem wartości i misji firmy wśród jej zespołów, poszczególnych podwładnych oraz w środowisku pracy jako takim;
potencjał – postawienie na uaktywnienie możliwości pracowników i danie im szansy na rozwój w nowych obszarach;
perspektywa – parcie do przodu nawet w niesprzyjającej sytuacji i dążenie do podejmowania odważnych decyzji pomimo kryzysu i niepewności.
W dobie pandemii ważnym trendem z zakresu employee experience jest także budowanie poczucia przynależności i bezpieczeństwa wśród pracowników, zwrócenie jeszcze większej uwagi na wprowadzenie warunków pracy, które sprzyjają dobremu samopoczuciu podwładnych oraz tworzenie wielopokoleniowych zespołów z uwzględnieniem różnic między poszczególnymi osobami.
Warto przy tym pamiętać, że „nowa normalność”, którą wywołało pojawienie się koronawirusa, zostanie z firmami na dłużej. To dobra okazja do nawiązania dialogu z pracownikami i przekształcenia miejsc pracy. Wymaga to również nowego spojrzenia na employee experience management. Z powodu pandemii wyjątkowo istotne stały się kwestie związane z technologią i pracą zdalną. Choć wykonywanie obowiązków w trybie home office zapewnia obecnie większe bezpieczeństwo i wydaje się wygodne, jednocześnie ogranicza procesy społeczne i nawiązywanie kontaktów z ludźmi, przez co utrzymanie zgranego zespołu o odpowiednim poziomie efektywności staje się ogromnym wyzwaniem. Konieczne może się okazać stworzenie modelu, który pozwoli na połączenie pracy zdalnej ze stacjonarną, a co za tym idzie – wypracowanie nowego podejścia do zarządzania kadrami.