Benefity pracownicze nie są jedynie dodatkiem do wynagrodzenia, mają zdecydowanie większą moc. Kandydaci zwracają na nie uwagę już na etapie czytania ogłoszenia o pracę. Dlaczego? Ponieważ dobrze dobrany benefit może podnieść nie tylko poziom zadowolenia z pracy, ale też standard życia. Dziś benefity pracownicze to inwestycja w zadowolonego pracownika, ale również dobrostan firmy. Przy ich pomocy można budować silną i zdrową kulturę organizacyjną. Trzeba jednak wiedzieć, który benefit jest w stanie to zagwarantować i odpowiednio zaprezentować go w ogłoszeniu o pracę.
Jak napisać dobre ogłoszenie rekrutacyjne
Może się wydawać, że w procesie rekrutacji najtrudniejsze zadanie stoi przed kandydatem. To on musi pokonać często niemałą konkurencję i wykazać się wysokimi kwalifikacjami. Sama rozmowa o pracę potrafi być dla niektórych stresującym doświadczeniem.
W rzeczywistości cały proces rekrutacyjny jest równie wymagający dla teamu rekruter plus hiring manager. Można jednak nieco go zoptymalizować. Jak? Najlepiej zacząć od dobrego ogłoszenia rekrutacyjnego. Jego treść ma znaczący wpływ na skuteczność całego procesu zatrudnienia. Dobrze napisane ogłoszenie może znacznie przyspieszyć poszukiwanie idealnego kandydata oraz zaoszczędzić czas na etapie selekcji zgłoszeń.
Dobre ogłoszenie powinno być przede wszystkim skuteczne. Oznacza to, że swoją treścią przyciągnie i zainteresuje odpowiednich kandydatów. Źle napisana oferta może dać duży spływ aplikacji, ale niedostosowanych do stanowiska.
Jak to zrobić? Najpierw należy określić cel ogłoszenia i personę idealnego kandydata. Kto jest odbiorcą komunikatu? Pojedynczy specjalista czy może cała brygada produkcyjna? Prawidłowo określony cel pozwoli na sformułowanie bardziej precyzyjnej treści napisanej językiem danej grupy docelowej.
Ogłoszenie jest często pierwszym punktem styczności kandydata z firmą. To wizytówka nie tylko nieobsadzonego stanowiska, ale również całej organizacji. Dlatego powinno być nie tylko rzetelnie opracowane, ale również wyglądać atrakcyjnie. Oprócz listy obowiązków warto zawrzeć w nim wartości, jakie prezentuje firma oraz korzyści, jakie płyną z pracy dla niej, na przykład benefity pracownicze.
Kiedy wiemy już jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie uwagę kandydatów, warto pomyśleć, jakie pytania na rozmowie kwalifikacyjnej będą równie efektywne. Istnieje szereg standardowych, które zazwyczaj zadawane są na każdej rozmowie.
Rozmowa o pracę – pytania:
- Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?
- Dlaczego zaaplikowałeś(aś) na to stanowisko?
- Dlaczego powinniśmy zatrudnić właśnie Ciebie?
- Co uważasz za swój największy atut?
- Jakie są Twoje słabe strony?
- Co uważasz za swoje największe osiągnięcie zawodowe?
Odpowiednio dobrane pytania na rozmowie kwalifikacyjnej, pozwalają nie tylko poznać kandydata i jego mocne strony. To również szansa dla firmy na przedstawienie korzyści płynących z zatrudnienia w niej. Ma to znaczenie, kiedy firmie zależy na swoim wizerunku.
Co mówić na rozmowie o pracę? Wspomnieć o kulturze organizacyjnej, środowisku pracy, możliwościach rozwoju oraz innych korzyściach, takich jak benefity pracownicze. Informacja o nich powinna być zawarta już na etapie ogłoszenia o pracę, rozmowa kwalifikacyjna to jednak dobra okazja, aby zwrócić uwagę na zalety z nich płynące, ale przede wszystkim ich finansową wartość, która wpłynie w szczególności na finansowy dobrostan pracownika.
Jak pisać o benefitach pracowniczych w ogłoszeniu?
Benefity pracownicze są jednym z elementów employer brandingu. Pomagają uwypuklić korzyści, jakie płyną z pracy w danym przedsiębiorstwie. Jednak, żeby były one atrakcyjne dla potencjalnego kandydata, należy wiedzieć, w jaki sposób o nich pisać. Co jest najważniejsze? Zrozumienie potrzeb odbiorców, do których kierujemy daną ofertę.
Informacja o benefitach w ogłoszeniu o pracę, pomaga już na starcie zbudować pozytywny wizerunek firmy. Benefity powinny odnosić się do konkretnych korzyści, jakie wynikają z pracy w danym miejscu. Informacje na ich temat mogą pokazać atmosferę i wartości firmy. Dają też poczucie, że dba ona o swoich pracowników również w sposób pozapłacowy – ma na uwadze ich potrzeby i oczekiwania.
Rola benefitów w procesie rekrutacji
Warto wiedzieć, jakimi wartościami kieruje się dzisiejszy pracownik i co jest dla niego wartością dodaną. Pomimo, że znajdujące się obecnie na rynku pokolenia (X, Y i Z) mają w wielu aspektach odmienny stosunek do pracy, są takie tematy, w których są zgodni oraz problemy, wobec których są równi. Jednym z nich jest wzrost kosztów życia. Spośród nich tym najbardziej dotkliwym okazuje się wzrost cen żywności. Tak deklaruje ponad 80% ankietowanych. Co gorsza, zakładają oni, że te koszty dalej będą rosnąć.
Karta lunchowa będąca w ostatnim czasie jednym z najbardziej pożądanych benefitów, okazuje się nie tylko odpowiedzią na ten problem. Jest ona postrzegana przez pracowników, jako korzyść wyjątkowa i niedostępna dla większości. Warto w trakcie rekrutacji zwrócić uwagę, na zalety płynące z posiadania takiego dodatku. Pracownicy, którzy już korzystają z takiego świadczenia zapytani, w jakim stopniu ten benefit wpłynął na ich jakość życia, deklarują, że jedzą zdecydowanie zdrowiej, ich posiłki są bardziej zbilansowane, i częściej mają okazję jadać w restauracji.
Duży procent pracowników coraz częściej skłania się ku dobrej diecie, co w dużym stopniu umożliwia właśnie karta lunchowa. Firma, która oferuje ten benefit, buduje silną kulturę organizacji opartą na zdrowych nawykach. Co ciekawe doceniają to wszystkie obecne dziś na rynku pracy pokolenia. Zarówno White Collars, jak i Blue Collars z pokolenia X, Y i Z postrzegają ten benefit jako coś, dzięki czemu mogą jeść nie tylko bardziej regularnie, ale też posiłki wyższej jakości, mając większy wybór produktów.
Benefity to dodatek pozapłacowy, na który coraz częściej potencjalny kandydat zwraca uwagę. Mimo że dla pokolenia X ich brak jest w większości normą, sytuacja w przypadku kolejnych pokoleń jest już nieco inna. Brak benefitów dla Igreków pogłębia poczucie niedocenienia i rozczarowania relacją z pracodawcą. Z kolei Zetki bardzo je doceniają i postrzegają jako wyraz szacunku i troski pracodawcy. Dlatego pytanie na rozmowie o pracę o oczekiwania pozapłacowe kandydata, będą z pewnością przez niego dobrze postrzegane, niezależnie od jego wieku.
Czy benefity pomagają przyciągać talenty do firmy?
Z pewnością tak! Ale tylko te benefity, które są w stanie realnie odpowiedzieć na ich potrzeby i podnieść ich zadowolenie z pracy. Nie każdy benefit jest równie pożądany przez kandydatów, tym bardziej tych najlepszych. Talenty mają często zdecydowanie większy wybór nie tylko jeśli chodzi o oferty, ale też propozycje pracy. W ich przypadku warto nie tylko patrzeć, jakie korzyści mogą przynieść firmie, ale też odpowiedzieć sobie na pytanie, co my, jako pracodawca możemy im zaproponować.
Należy mieć to na uwadze już na etapie pisania ogłoszenia. To miejsce na zaprezentowanie wartości firmy, ale też korzyści wynikających z zatrudnienia w niej. Warto pamiętać, że talenty odpowiadają z reguły na wyselekcjonowane oferty, dlatego firma ubiegająca się o takie pracownika powinna wyróżnić się na każdym etapie. Na korzyść mogą zadziałać nie tylko benefity, ale też przebieg samego spotkania z kandydatem. Ciekawe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej, mogą pozytywnie wpłynąć na odbiór samej rozmowy, ale też zapaść kandydatowi w pamięć.
Jakich benefitów pragną pracownicy?
Benefity pracownicze są dziś bardzo zróżnicowane. Firmy mają naprawdę duży wybór tego, co mogą zaoferować swoim pracownikom. Ważne jednak, żeby umieć odpowiadać na ich potrzeby i oferować to, co realne przełoży się na ich zadowolenie i chęć do pracy. Zarówno kandydaci, jak i pracownicy mają swoje oczekiwania. Praca nie jest dla ich tylko miejscem, gdzie przychodzą na kilka godzin i odbierają comiesięczne wynagrodzenie. Dziś liczy się kultura organizacji, atmosfera w pracy czy satysfakcja z wykonywanych obowiązków.
Pracownicy mają coraz wyższe wymagania nie tylko co do płacy, ale również tego, co dodatkowo jest w stanie zaoferować im dane przedsiębiorstwo. Czy potrafi odpowiedzieć na ich oczekiwania i potrzeby? Jak, oprócz podniesienia wynagrodzenia, ustosunkują się do coraz wyższych kosztów życia. Nie bez powodu, jednym z bardziej pożądanych benefitów jest dziś karta lunchowa.
Po pandemii Covid-19, z którą jako społeczeństwo musieliśmy się zmierzyć, wiele ludzi przewartościowuje swoje życie. Pojawiły się nowe priorytety. Dbanie o zdrowie okazało się nie tylko bezmyślnym sloganem, ale istotnym elementem codzienności. Ponad 40% ankietowanych, uważa, że pandemia sprawiła, że więcej myśli o zdrowiu. Dobra opieka medyczna, dopłata do posiłków, pakiet sportowy to benefity, które w realny sposób mogą przełożyć się na dobrostan pracownika.
Jedną z wielu zalet karty lunchowej jest to, że daje pracownikowi dużo możliwości jej wykorzystania. Posiadanie jej nie wymusza konieczności spożywania posiłków w jednej i tej samej formie. Wiele osób korzysta z niej, robiąc tygodniowe zakupy w sklepie spożywczym. Są również tacy, dla których jest to możliwość częstszego jedzenia w restauracjach. Niezależnie od sposobu jej wykorzystania, pozwala ona na dbanie o zdrowie poprzez dodatkowe środki przeznaczone na jakościowe jedzenie.