Programy partnerskie przynoszą firmie wiele korzyści. Przede wszystkim jednak pozwalają na zoptymalizowanie kosztów przedsiębiorstwa. Aby dobrze spełniały swoje zadanie, warto wykorzystać w nich sprawdzone rozwiązania. Wśród nagród promowanych w programach partnerskich na szczególną uwagę zasługują przedpłacone karty premiowe.
Co to są programy partnerskie?
Wiele osób zastanawia się, czym są programy partnerskie i lojalnościowe. Terminy te odnoszą się do rozwiązań polegających na wręczaniu nagród i bonusów klientom firmy w zamian za ich zaangażowanie oraz osobom, które pozyskują na jej rzecz nowych odbiorców (np. handlowcom). Takie działanie stanowi strategiczny element wsparcia sprzedaży.
Jak pokazują badania, coraz więcej polskich firm decyduje się na wprowadzenie programów partnerskich. Zgodnie z badaniem „Wyzwania sprzedaży 2019” przygotowaną przez ICAN Institute &Edenred, aż 65% przedsiębiorstw realizuje różnego typu wsparcie sprzedaży. Trzy lata przed przeprowadzeniem badania robiło to tylko 45% organizacji. Widoczna jest więc wyraźna tendencja wzrostowa, która prawdopodobnie utrzyma się w kolejnych latach.
Programy partnerskie i lojalnościowe zyskują na popularności, ponieważ przynoszą firmom wiele wymiernych korzyści. Aż 97% ankietowanych widzi w nich szansę na zwiększenie sprzedaży. 84% badanych wskazuje natomiast, że takie rozwiązania stanowią doskonałe narzędzie motywacyjne dla klientów. Dobry program lojalnościowy pomaga bowiem w tworzeniu długoterminowych relacji opartych o nowe kanały komunikacji. Oprócz tego doskonale poprawia wizerunek przedsiębiorstwa i przyciąga do niego nowych klientów.
Co oferują najlepsze programy partnerskie?
Aby odpowiednio wesprzeć sprzedaż, należy zaproponować klientom, kontrahentom i handlowcom firmy atrakcyjne nagrody. Najlepsze programy partnerskie i lojalnościowe bazują na sprawdzonych rozwiązaniach. Choć najczęściej oferowanym bonusem są nagrody rzeczowe (wręcza je 80% firm), coraz większą popularność zyskują przedpłacone karty premiowe (decyduje się na nie już 52% organizacji). Taka forma bonusu jest niezwykle atrakcyjna, ponieważ zapewnia dużą swobodę. Osoby, które ją otrzymują, samodzielnie mogą zadecydować, kiedy i na co przeznaczą przyznane im środki, co znacząco zwiększa ich satysfakcję. Najlepsze programy partnerskie proponujące takie rozwiązanie zyskują także aprobatę firm – docenia je aż 98% przedsiębiorstw. Przedpłacone karty premiowe są bowiem niezwykle wygodne w obsłudze – pracodawca wręcza je tylko raz i może zasilać je dowolną kwotą, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów i martwienia się o kwestie logistyczne.
Programy partnerskie – jak zacząć wspierać sprzedaż?
Programy partnerskie wymagają odpowiedniego przygotowania. Najpierw należy ustalić, jaka będzie grupa docelowa tego typu rozwiązania. Na tej podstawie można stworzyć pakiet odpowiadających jej nagród i bonusów, pamiętając przy tym o określeniu stosownego budżetu, który firma chce przeznaczyć na ten cel.
Jako że przygotowanie skutecznego programu partnerskiego wymaga dużego zaangażowania, wiele firm decyduje się na skorzystanie z pomocy zewnętrznych przedsiębiorstw, specjalizujących się w dostarczaniu tego typu rozwiązań. Odznaczają się one dobrą znajomością rynku i mają doświadczenie w projektowaniu mechanizmów premiowania, które angażują odbiorców. W znaczący sposób ułatwia to stworzenie i wdrożenie efektywnych sposobów wsparcia sprzedaży dostosowanych do potrzeb danej firmy. Według badań, przedsiębiorstwa korzystające z zewnętrznego wsparcia za jego największą korzyść uważają profesjonalną obsługę i doradztwo (35% ankietowanych) oraz wygodę (26% respondentów).
Dlaczego warto postawić na program partnerski w dobie koronawirusa?
W dobie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa odpowiednie wsparcie sprzedaży staje się nie lada wyzwaniem. Obecnie klienci i kontrahenci mogą niechętnie podchodzić do wydatków oraz nowych inwestycji, a rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Aby utrzymać dobre wyniki firmy, nie należy zatem rezygnować z wdrażania programów partnerskich i lojalnościowych. Nowe programy powinny jednak skupiać się przede wszystkim na potrzebach istniejących już klientów oraz partnerów.
Pod wpływem pandemii zmienia się też rola handlowców. Obserwuje się wzrost liczby nowych wyzwań i zadań, dotyczących procesu sprzedażowego, a także jego profesjonalizacji, optymalizacji i digitalizacji. Mimo że tradycyjne, doradczo-konsultacyjne obowiązki handlowców wciąż są ważne, to na pierwszy plan wysuwa się konieczność rozwoju cyfrowych kanałów sprzedaży. Planując programy partnerskie i lojalnościowe, również należy zwrócić na to szczególną uwagę. Aby takie rozwiązania odpowiednio spełniały swoje założenia, powinny być atrakcyjne i wygodne. W obliczu pandemii koronawirusa dobrze sprawdzają się więc przedpłacone karty premiowe, które – jako zdigitalizowane narzędzia – nie tylko zwiększają lojalność klientów, lecz także są bezpieczne w użytkowaniu.
Podsumowując, programy partnerskie i lojalnościowe są możliwe do zrealizowania w czasach pandemii. Ich wprowadzenie ma kluczowe znaczenie podczas kryzysu, gdy poczucie lojalności, bezpieczeństwa i stabilizacji w relacjach biznesowych staje się nadrzędną wartością. Dzięki nim firma może zaspokoić potrzeby swoich klientów, handlowców i kontrahentów, ci zaś odwdzięczą się jej zaangażowaniem i długoterminową współpracą.