Bony premiowe kontra karty premiowe – które rozwiązanie sprawdzi się w strategii sprzedażowej firmy?

Bony premiowe oraz karty premiowe to dwa różne narzędzia, których zadaniem jest wspieranie polityki sprzedażowej firmy. Są one ciekawą alternatywą dla nagród rzeczowych, ponieważ stanowią wyjątkowo proste i funkcjonalne rozwiązanie motywacyjne i lojalnościowe w biznesie. Ich zastosowanie w warunkach kryzysu gospodarczego sprzyja utrzymywaniu długotrwałych i pozytywnych relacji z odbiorcami, zarówno w kanałach sprzedaży, jak i dystrybucji, a także pozwala podtrzymać sprzedaż przedsiębiorstwa na odpowiednim poziomie.

Czym są karty i bony premiowe?
 

Bony premiowe i karty premiowe formą nagrody dla uczestników programów lojalnościowych i wsparcia sprzedaży już od wielu lat. Początkowo na rynku dominowały wyłącznie kupony premiowe w wersji papierowej, które w miarę postępu technologicznego i cyfryzacji usług straciły na swej atrakcyjności. Zastąpiły je przedpłacone karty premiowe, które z roku na rok stają się coraz popularniejsze wśród polskich przedsiębiorców.

Jak wynika z badania „Wyzwania sprzedaży” zrealizowanego przez ICAN & Edenred, już co drugi program lojalnościowy bazuje na przedpłaconych kartach premiowych. Coraz częściej wypierają one tradycyjne bony premiowe, których stosowanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Bony premiowe czy karty? Które rozwiązanie daje większe możliwości?
 

Przedpłacone karty premiowe wyróżnia przede wszystkim ich funkcjonalność i dopasowanie do potrzeb klienta. Dzięki temu stają się atrakcyjną nagrodą – dostępną tu i teraz w każdym programie lojalnościowym lub wsparcia sprzedaży.

Kolejną zaletą jest akceptowalność kart premiowych w szerokiej sieci punktów sprzedaży – zarówno na terenie Polski, jak i za granicą. Oczywiście to organizator decyduje, jak bardzo zawęzić lub rozszerzyć miejsca, w których można zapłacić kartą (np. konkretne branże lub punkty klienta).

Jeśli chodzi o bony premiowe sytuacja jest podobna – istnieje możliwość ograniczenia ich wykorzystania np. wyłącznie do punktów ze sprzętem AGD/RTV. Niemniej liczba obiektów akceptujących płatności cyfrowe jest zdecydowanie większa. Taki stan rzeczy daje uczestnikom programu większą swobodę wyboru „wymarzonej” nagrody niż ma to miejsce w przypadku stosowania tradycyjnych, papierowych bonów premiowych, które można stosować najczęściej jedynie w kilku wybranych placówkach handlowych.

Dlaczego karty są bezpieczniejsze niż bony premiowe?
 

Wybierając nagrodę do programu lojalnościowego lub wsparcia sprzedaży, organizatorzy nie powinni zapominać o bezpieczeństwie użytkowników. To ważny element CSR firmy i kształtowania „partnerskich” stosunków na przyszłość.

To dlatego płatności cyfrowe stały się rozwiązaniem, które sprawdzi się nawet w warunkach zagrożenia epidemicznego. W przypadku przedpłaconych kart premiowych Edenred, organizator programu może mieć pewność, że oferuje „bezpieczną” nagrodę w swoim programie. Kartą premiową można zapłacić do 100 PLN bez użycia kodu PIN w transakcjach zbliżeniowych – zarówno przez terminal płatniczy oraz telefon (łącząc go z Google Pay™ lub Apple Pay), jak i online.

Jeśli chodzi o bony premiowe, płatności za ich pośrednictwem są zdecydowanie mniej bezpiecznie, ponieważ podobnie jak gotówka przechodzą one z rąk do rąk, stając się tym samym siedliskiem wirusów i bakterii. Podobną opinię w kwestii bezpieczeństwa płatności cyfrowych wyraziła Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w swoim komunikacie z marca 2020 roku w związku z wybuchem pandemii wirusa Covid-19.

Komfort użytkowania jest zatem bezcenny w długoterminowej lojalności z marką. Choć standardowe bony premiowe wciąż mogą dobrze spełniać swoją rolę, karty premiowe zapewniają większą wygodę i bezpieczeństwo użytkowania.

Bony premiowe vs. karty premiowe – co jest lepsze pod względem logistyki sprzedaży?
 

Logistyka, magazynowanie, dystrybucja nagród – z tym zadaniem każda firma / organizator programu musi się w końcu zmierzyć. Aby jak najlepiej zoptymalizować ten proces i poświęcić się analizowaniu opłacalności programu oraz osiąganych wyników ze sprzedaży, przedsiębiorcy powinni zainteresować się przedpłaconymi kartami premiowymi, które stanowią dobrą alternatywę dla bonów premiowych.

Karty mają dłuższy okres ważności niż bony premiowe – standardowo można z nich korzystać przez 2 lata. W tym czasie organizator programu może je doładowywać na bieżąco, nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów. Karty w rękach użytkowników stają się więc produktem wielorazowego użytku. Stali uczestnicy programu otrzymują je raz na początku trwania programu, a następnie organizator zleca Edenred doładowania w zależności od osiągniętych wyników.

W sytuacji, gdy nagrodą w programie są bony premiowe warto zwrócić uwagę na to, że ich okres ważności jest krótszy, a środki niewykorzystane w terminie przepadają. Ogranicza to w pewnym stopniu swobodę pracowników. Warto również pamiętać, że użytkownik takiego kuponu premiowego nie otrzyma reszty za zakupy – bony premiowe są bowiem określone nominałem pieniężnym, zazwyczaj o wartości 10zł, 50zł lub 100zł. Co w sytuacji jeśli organizator zdecyduje się powtórzyć program kilkakrotnie w ciągu roku? W takim przypadku kwestie zamówienia, magazynowania i dystrybucji bonów premiowych należy za każdym razem rozpoczynać od nowa. Dla wielu firm rozwiązanie to może być niewygodne i mało komfortowe.

Czy bony premiowe przynoszą oszczędności podatkowe firmie?
 

Wybierając nagrodę do programu lojalnościowego / wsparcia sprzedaży, organizatorzy analizują je nie tylko pod kątem atrakcyjności dla uczestników, lecz również oszczędności prawno-podatkowych i oszczędności budżetu firmowego. Warto przy tym pamiętać, że firma, która decyduje się na bony premiowe, nie jest uprawniona do skorzystania z żadnej ulgi z tytułu nagrody. W myśl przepisów zawartych w ustawie regulującej te kwestie, taki rodzaj prezentu nie jest bowiem kwalifikowany jako środek płatniczy. Wprowadzenie w przedsiębiorstwie programu lojalnościowego lub wsparcia sprzedaży opartego na bonach premiowych może być więc niekorzystne dla organizacji pod względem finansowym.

Alternatywą dla bonów premiowych jest wybór przedpłaconych kart premiowych i zastosowanie ich w loteriach, konkursach lub akcjach promocyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu firmy mogą zaoszczędzić nawet do kwoty 2280 zł od każdej przyznanej nagrody. Ponadto karty premiowe są zwolnione z VAT.

Jeśli jeszcze się zastanawiasz nad nagrodą, która efektywnie wesprze sprzedaż Twoich produktów lub usług oraz wzmocni działania wizerunkowe, poznaj portfolio rozwiązań Edenred. Inwestuj w rozwiązania, które sprawdzą się w każdych warunkach rynkowych.

Oceń artykuł:
Średnia ocen: 0
Opinii: 1